“Doğudaki Tanıtım Elçilerimiz: Çin’deki Türkler” programında konuşan Antiochia Genel Müdürü Taner Köse, Türk Hava Yolları fiyatlarındaki fahiş artışa dikkat çekerek “Bir ailenin Çin’e uçakla gidiş maliyeti, günümüzde bir dairenin fiyatına eşit hale geldi. Bu konuda bir çözüm bekliyoruz” dedi.

Kerem Köfteoğlu’nun Youtube ve Yön Radyo’da sunduğu “Doğudaki Tanıtım Elçilerimiz: Çin’deki Türkler” Antiochia Genel Müdürü Taner Köse, son zamanlarda THY’nin Çin bileti fiyatlarının aşırı artmasından yakındı. Uçak bileti fiyatlarından aşırı yükselmesinden Çin’deki yurttaşlarımızın mağdur olduğuna dikkat çeken Köse, “Çin’e tek yön fiyatı 155 bin lira. Ailecek Çin’e gitmek veya oradan Türkiye’ye gelmek istersek, bunun bize maliyeti bir daire fiyatına geliyor. Sosyal medya platformu WeChat’te ‘Çin’e Dönüş’ adıyla bir grup kurduk. Mağduriyetimizi büyükelçilik ve konsoluslarımızın yanı sıra THY’ye de bildirdik. Bu konuya bir çözüm yolu bulunmasını talep ediyoruz” dedi.

Şikayetlerini bildirdiklerinde bayrak taşıyıcımız THY yetkililerinin Çin’e haftada bir sefer yapabildiklerini, ek sefer için Çin makamlarından şimdilik izin alamadıklarını söylediklerini hatırlatan  Köse şöyle konuştu:  “Bunun üzerine Çinli makamlarla da görüşüp, Türklere İran veya Mısır üzerinden aktarmalı uçuş izni verilmesini talep edeceğiz. Çünkü THY ile uçuş 10 bin doları bulurken, İran veya Mısır’dan aktarmalı uçuş 2 bin dolar seviyesinde. Kimimiz Çin’de iş yapıyor, kimimiz de okuyor. Bilet fiyatlarındaki aşırı artıştan dolayı benim gibi Türkiye’ye gelmiş olanlar oraya dönemiyor, ailesini ziyaret etmek isteyenler de Türkiye’ye gelemiyor. Yetkililerden bu konuda makul bir çözüm bulunmasını talep ediyoruz.”

Yaşadığı ve bir Türk berberi açtığı Yiwu hakkında da bilgiler veren Köse “Burası aslında bir köy. Buna karşın günümüzde dünyanın perakende merkezi haline geldi” dedikten sonra şu bilgiyi verdi: “Yiwu Uluslararası Ticaret Merkezi ya da diğer adıyla Yiwu Futian Market, 7 kilometrelik bir alanı kaplıyor. Burası dünyanın en büyük açık pazarı olarak biliniyor. Buraya gelenler diledikleri ürünü bir koliden bir konteyner’a kadar istedikleri miktarda satın alabiliyor. Ben aynı Zamanda Tanko Trading adıyla aracılık hizmeti de veriyorum. Bize gelen müşterileri bu pazara yönlendiriyoruz. Dilerlerse onların talep ettiği ürünü bulup onlara yolluyoruz. Bu pazardan veya Çin’in her hangi bir yerinden ürün-malzemeye ihtiyaç duyanlara ülkeyi ve şartlarını bilen aracılarla çalışmalarını öneriyorum.”

Yiwu’da çok sayıda Türk ve Arap restoranları olduğuna da dikkat çeken Köse açıklamaları şöyle noktaladı: “Çin benim ikinci vatanım oldu. Burada bir sıkıntı yaşamıyoruz. Buraya gelecek olan Türkler alışık oldukları lezzeti bulmak ve kalacakları otelde onların dilini konuşan birine görme konusunda hiç zorlanmayacaklar. Hatta kalacakları otelde Türkçe yayın bile bulabilir. Burası büyük üretim için uygun değil. Ama hizmet sektörü ve küçük ürün konusunda çok iyi. Yerel yönetimin yabancı yatırımcılara çeşitli kolaylıklar sağlıyor. Yakında resmen faaliyete geçecek olan Çin-Türk Ticaret Odamız da ihtiyaç duyduğumuz bilgileri bize sağlayacaktır. Odamızın kurulması hem iki ülke arasındaki ticareti hızlandıracak, hem de sorunlarımla ilgilenecek bir muhatap bulma sorununu çözecektir.”

Yazar: Kerem Kofteoglu
1963’te Mardin’de doğdu. İlk ve lise eğitimlerini İstanbul’da tamamladı. Dünya gazetesinde Reklam Bölümü'nde işe başladı. Sonra İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’nı takip eden muhabirlerden biri oldu. Daha sonra sırasıyla Hürriyet Gazetesi’ne bağlı haftalık Ekonomist Dergisi ve Sabah grubunun Para dergisinde çalıştı. Bir dönem Turizm Yazarları Derneği’nin (TUYED) Başkanlığını yürüten Köfteoğlu, halen çeşitli dergilerde serbest gazetecilik yapıp, bazı kurumlara basın ve turizm danışmanlığı hizmeti veriyor.